30 november 1979een alternatief2e Jaargang Nr. 1
29 september 1978
24 november 1978
22 december 1978
15 februari 1979
6 april 1979
15 juni 1979
30 november 1979
  brieven
  drs. P. In Concert
  een alternatief
  genesius
  horoscoop
  inzaaider
  leerlingenraad
  ouders
  schaafsma in tweestrijd
  van de dekanen
  zaainieuws
25 januari 1980
7 maart 1980
18 april 1980
6 juni 1980
22 augustus 1980
 

Een alternatief

ZO IS HET

RECTOR neemt alle beslissingen en heeft in de lerarenvergadering bet vetorecht (zijn nee is nee).

D.B. L.L.R. Leerlingen moeten aan alle beslissingen gehoorzamen. De LLR.en het D.B. vergaderen, maken plannen, leggen die voor aan de rector en deze beslist (bijna altijd negatief).

ZO KAN HET WORDEN.

De LLR. bestaat uit vertegenwoordigers van een klas, welke een keer in de maand vergaderen. Het D.B. is een groep vertegenwoordigers van de LLR die per jaargang worden gekozen. Een voor de brugklas, een voor 2 havo, een voor 2 ath. enz. Als de rector nu een beslissing wil gaan nemen, legt hij deze voor aan de LLR/D.B. Dezen organiseren dan zo vlug mogelijk een van hun maandelijkse vergaderingen(dit kan al binnen twee dagen gebeuren). Hier wordt het voorstel van de rector uitvoerig besproken. Vervolgens leggen alle LLR.-vertegenwoordigers het voorstel aan hun eigen klas voor, het liefst onder het uur van de klassenleraar, dat is er nl. voor bestemd. In de klas kan er dan over het voorstel worden gediscussieerd, zodat ieder een goede mening kan vormen. Vervolgens zal er voor/tegen worden gestemd. Een dag later komt de LLR weer bijeen bij een soort korte vergadering(het is dus geen mnd. vergadering) om de motivaties van haar klassen kenbaar te maken.Hier valt dus de eigenlijke beslissing, nl onder de leerlingen( eigenlijk onder de vertegenwoordigers) en niet bij de rector.Immers het feit dat iemand rector is wil nog niet zeggen dat hij alle wijsheid in pacht heeft en dus altijd juiste beslissingen kan nemen. We komen na deze school tenslotte in een "democratische" (tenminste zo wordt ons dat voorgespiegeld) maatschappij. Het is dus opvoedkundig gezien heel goed om scholieren met dit systeem vertrouwd te maken, zodat ze later goed geargumenteerd en met zekere verantwoordelijkheid zullen gaan stemmen. En het is toch zeker niet de bedoeling van de heren ministers(dit is tenslotte een Rijksschool) om de toekomstige schoolverlatende generatie dom te houden.

Amber Frugte.
 
Editie 6<<een alternatief>>Pagina 4 / 12
© 2002 www.xsl.nl internet redesign Robbert Hans Baron